Twoje miejsce i działalność w sieci

Twoje miejsce i działalność w sieci

Działamy w sieci. Tu prowadzimy biznesy, oferujemy szkolenia. Pokazujemy produkty i proponujemy usługi. Bardziej lub mniej świadomie budujemy swój wizerunek. To, jak jesteśmy postrzegane w sieci, w głównej mierze zależy od tego, jak prezentujemy się na stronie WWW.

Strona WWW, sklep internetowy czy blog – możesz działać w internecie na wiele sposobów, ale zasady wpływające na jakość witryny, odnoszą się do nich wszystkich.

1. Miejsce w sieci twórz z myślą o odbiorcach

Twój internetowy gość od samego początku musi mieć jasność, co mu proponujesz. Od strony głównej informuj o tym, czym się zajmujesz. Nie pozwól, aby użytkownik musiał się zastanawiać, gdzie kliknąć, aby dowiedzieć się więcej o Tobie i Twoim biznesie.
Wygodnym rozwiązaniem jest linkowanie wewnętrzne. Jeżeli na stronie głównej przedstawiasz korzyści wynikające ze współpracy z Tobą, skieruj czytelnika do miejsca, w którym zgromadziłaś opinie na swój temat. Możesz to zrobić np. w ten sposób: Zobacz (i tutaj link do odpowiedniego miejsca na stronie) co inni sądzą na temat współpracy ze mną.

2. Menu to przewodnik po stronie

To najważniejsze miejsce na całej stronie, w którym nie warto eksperymentować. Nazywaj rzeczy po imieniu, tak aby wszyscy łatwo mogli się zorientować, gdzie się znajdą po kliknięciu w daną zakładkę. Jest kilka dobrych praktyk, które warto stosować przy układaniu menu:

Mniej znaczy lepiej. Menu to nie jest miejsce, w którym musisz informować o wszystkim, czym się zajmujesz. Wybierz te rzeczy, które są dla Ciebie najważniejsze. Ograniczenie możliwości wyboru przynosi lepsze rezultaty nich mnożenie tych wyborów. Więcej na temat tego, jak zbyt dużo myślenia może zaszkodzić Tobie i Twoim klientom , znajdziesz na blogu Jacka Kłosińskiego.
Ze spraw technicznych warto zastosować rozwiązanie, które pozwala na przypięcie paska menu do strony. W momencie scrolowania strony, pasek z menu będzie się obniżał wraz z nią. Aby wybrać następną zakładkę, użytkownik nie będzie musiał wracać na górę strony, gdyż menu będzie zawsze pod ręką.
Pamiętaj też o tym, aby menu na każdej podstronie wyglądało w ten sam sposób. Nie zmieniaj kolorów ani kolejności. Pomóż klientowi intuicyjnie poruszać się po znanym obszarze.

3. Dziel na zrozumiałe kategorie

Dzieląc produkty czy usługi na kategorie, myśl o odbiorcach. Pamiętaj, że sprawy, które dla Ciebie mogą być oczywiste, nie muszą takie być dla Twoich odbiorców. Podział ze względu na markę nie zawsze ułatwia wybór. Szczególnie, jeżeli działasz w niszowej branży i oferujesz np. egzotyczne rodzaje herbat czy kaw. Wtedy rozsądniej będzie podzielić oferowane napoje ze względu na ich aromat, intensywność czy kraj pochodzenia.

4. Pokaż jaka jesteś naprawdę

Jestem zwolenniczką pisania w duchu autentycznym, o którym najlepiej mów Ania Piwowarska na swojej stronie i w książce „Autentyczność przyciąga”.
Ja stawiam na prawdziwy obraz nas samych w internecie i do tego też namawiam kobiety, z którymi współpracuję.

Jak stworzyć autentyczny przekaz na swojej stronie?

Po pierwsze warto umieścić zdjęcia. Takie, z którymi czujesz się dobrze, które pokazuję Cię przy pracy lub w trakcie spędzania czasu wolnego. Jeżeli masz na to środki i ochotę, umów się na sesję z profesjonalnym fotografem.
Jeżeli nie masz ani środków ani ochoty, poproś o pomoc męża, koleżankę, znajomą. Zdjęcia umieszczone na stronie nie muszą być wykonane profesjonalnie, muszą za to pokazywać jaka jesteś. Uważaj więc i nie przesadź z makijażem i fryzurą, tak aby Twoi klienci mogli cię później rozpoznać w realu
Swój obraz budujesz także za pomocą treści, które znajdują się na stronie. Jeszcze do niedawna istniało przekonanie, że główną wartością strony internetowej jest jej wygląd. Często słyszałam od klientów prośbę, o wstawienia tekstu tymczasowego, a potem coś się pomyśli. Na szczęście coraz częściej doceniamy wartość, jaką niesie za sobą dobrze przygotowana treść. Dlatego jest to ta część pracy nad stroną, której warto poświęcić czas i energię.
Nieszczęsne lorem ipsum…
Niestety wciąż zdarza mi się trafić na strony, których zakładki wypełnia tekst tymczasowy Lorem ipsum…. Według mnie, pozostawienie takiego tekstu na stronie, jest przejawem braku szacunku dla odbiorcy. Też wyznaję dewizę, że „Zrobione jest lepsze od perfekcyjnego”. Ale zrobione oznacza dokończone. Jak byś się czuła, pijąc kawę w kawiarni, w której malarz kończy pracę i macha Ci pędzlem nad głową? Nie dopuść, aby Twój internetowy gość poczuł się podobnie.

5. Najważniejsza zakładka „o mnie”

Jest to miejsce na stronie, które przyciąga największą uwagę odwiedzających. Zakładka „o mnie” jest często odwiedzana jeszcze przed zapoznaniem się z ofertą. Zaspokój ciekawość internauty i pokaż, jaka jesteś. Jednak zanim przystąpisz do przygotowanie tekstów na tę część witryny, pomyśl chwilę, jaki obraz swojej osoby chcesz zaprezentować. Oczywiście zachęcam do pokazywania siebie w szczery sposób. Nie znaczy to jednak, że masz pisać o wszystkim, co w życiu robiłaś, gdzie pracowałaś i co lubisz na obiad (no chyba, że jesteś kulinarną blogerką).
Wybierz i opisz te zdarzenia, które najlepiej pokazują Cię w kontekście tego, czym się zajmujesz. Pokaż drogę, która doprowadziła do miejsca, w którym znajdujesz się obecnie.

Strona WWW, sklep internetowy, bloga, portal – to Twoja przestrzeń w sieci. Od Ciebie zależy sposób, w jaki przedstawisz się swojemu internetowemu gościowi. Chciałam, aby moje podpowiedzi ułatwiły Ci proces przygotowania nowej strony lub wskazały miejsca, w których możesz ulepszyć istniejącą.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.