W obecnej chwili najczęściej spotykane w samochodach są pompy paliwa elektryczne. Ich zadaniem jest dostarczenie odpowiedniej ilość paliwa pod wysokim ciśnieniem ze zbiornika do silnika. Paliwo jest później tłoczone do wtryskiwaczy a ich zadaniem jest następnie wtryskiwanie ich do cylindrów silnika.
Na rynku dostępne są dwa rodzaje pom paliwa pierwsza z nich to pompa liniowa druga pompa znajdująca się wewnątrz zbiornika. Obecnie najczęściej stosowana jest pompa wewnątrz zbiornikowa. Jej umiejscowienie wewnątrz powoduje redukcje hałasu, zapewnia także prawidłowe zasilanie pompy paliwem smarując oraz chłodząc przy tym silnik. Podczas pracy wirnika wewnatrzbiornikowego łopatka porusza się wokół niego i tworzy ruch wirowy wewnątrz pompy. W tym czasie paliwo przepływa wokół pompy zwiększając ciśnienie, otwiera zawór a paliwo dochodzi do przewodu paliwowego. Coraz częściej możemy spotkać się z pompami o większej pojemności. Objętość wpływu pompy musi być wówczas regulowana w taki sposób by mogła ostać dostosowana do warunków pracy silnika.
Usterki i awarie pompy do paliwa
Pompy do paliwa tak samo jak wszystkie inne części naszych samochodów są niestety awaryjne. Jednak ich żywotność w dużej mierze zależy od nas samych. Jak się okazuje najczęstszą przyczyną awarii elektrycznej pompy paliwa znajdującej się wewnątrz zbiornika jest zanieczyszczenie paliwa brudem pyłem czy też rdzą. Wówczas konieczne jest aby jej zamiennik został zamontowany w czystym zbiorniku. Inną przyczyna awarii pomy paliwa jest niesprawne połączenie elektryczne.
Do najczęstszych objawów usterek pompy paliwa zaliczyć możemy
– brak pracy silnika – ze względu na brak paliwa nie następuje spalanie bądź też utrudniony jest rozruch,
– gaśnięcie silnika – tuz po uruchomieniu pojazdu silnik gaśnie z powodu braku paliwa,
– gorszy komfort jazdy – podczas jazdy dochodzi do szarpania pojazdu w momencie przyspieszenia, dzieje się tak ze względu na zmniejszony przepływ paliwa,
– nieprawidłowy dźwięk pracy silnika,
Zanim jednak zdecydujemy się na wymianę pompy paliwa należy wcześniej dokonać prawidłowej diagnozy. Bardzo często prawdziwą przyczyna awarii jest inna np. zatkane filtry paliwa, niski poziom paliwa, uszkodzony wskaźnik paliwa. Aby uniknąć awarii pompy do paliwa powinniśmy zadbać o dobry jej stan, nie doprowadzać do pustego baku, zwracać uwagę na jakość paliwa, wymieniać filtry paliwa oraz sprawdzać przewody paliwowe przede wszystkim pod kątem przetarć i pęknięć. Jeśli jednak konieczna jest wymiana pompy paliwa musimy zadbać o to aby układ paliwa był czysty.