Roboty mogą być niesamowitymi narzędziami do misji poszukiwawczo-ratowniczych i badań środowiskowych, ale ostatecznie muszą wrócić do bazy, aby naładować akumulatory i przesłać dane. Może to stanowić wyzwanie, jeśli robot jest autonomicznym pojazdem podwodnym badającym głębokie wody oceanu.
Teraz zespół z Purdue University stworzył mobilny system dokowania dla AUV, umożliwiający robotom wykonywanie dłuższych zadań bez potrzeby interwencji człowieka.
‘Badania koncentrują się na ciągłej pracy robotów w trudnych warunkach’ – powiedziała Nina Mahmoudian z Purdue. „I nie ma bardziej wymagającego środowiska niż podwodne”.
Gdy robot morski zanurzy się w wodzie, traci zdolność nadawania i odbierania sygnałów radiowych, w tym danych GPS. Niektórzy mogą używać komunikacji akustycznej, ale ta metoda może być trudna i zawodna, zwłaszcza w przypadku transmisji na duże odległości. Z tego powodu roboty podwodne mają obecnie ograniczony zasięg działania.
„Zazwyczaj te roboty wykonują zaplanowaną wcześniej trasę pod wodą” – powiedział Mahmoudian. – Następnie wychodzą na powierzchnię i wysyłają sygnał do odzyskania. Ludzie muszą wyjść, odzyskać robota, zdobyć dane, naładować baterię, a następnie wysłać ją z powrotem. To bardzo drogie i ogranicza ilość czasu, jaki te roboty mogą wykonywać.
Rozwiązanie Mahmoudiana polega na stworzeniu mobilnej stacji dokującej, do której podwodne roboty mogłyby samodzielnie wracać.
„A co by było, gdybyśmy mieli wiele doków, które byłyby również mobilne i autonomiczne?” Powiedziała. „Roboty i doki mogłyby koordynować się ze sobą, aby móc ładować i przesyłać swoje dane, a następnie wracać do dalszej eksploracji bez potrzeby interwencji człowieka. Opracowaliśmy algorytmy, aby zmaksymalizować te trajektorie, dzięki czemu uzyskujemy optymalne wykorzystanie tych robotów ”.
Finansowany przez amerykańską National Science Foundation raport dotyczący systemu planowania misji opracowanego przez Mahmoudian i jej zespół został opublikowany w IEEE Robotics and Automation Letters. Naukowcy zweryfikowali metodę, testując system podczas krótkiej misji w Lake Superior.
„Najważniejsze jest to, że stacja dokująca jest przenośna” – powiedział Mahmoudian. „Może być rozmieszczony w miejscu stacjonarnym, ale może być również stosowany w autonomicznych pojazdach nawodnych, a nawet w innych autonomicznych pojazdach podwodnych. Został zaprojektowany tak, aby był niezależny od platformy, więc można go używać z dowolnym pojazdem AUV. Sprzęt i oprogramowanie współpracują ze sobą ”.