Regulamin sklepu internetowego to podstawowy zapis w każdym sklepie online. To na jego podstawie klienci mogą przedstawiać różnego rodzaju roszczenia, ale regulamin chroni także sprzedawcę. Warto jednak dokładnie sprawdzić, czy zapisy prawne opublikowane w sklepie, który stworzyliśmy, nie zawierają tak zwanych klauzul niedozwolonych, czyli abuzywnych.
Czym są klauzule niedozwolone w regulaminach sklepu?
Każdy zakup czy usługa, która jest oferowana w sieci i poza nią, musi być ujęta w prawie konsumenckim. Ogólne funkcjonowanie sklepu, politykę zwrotów i inne kwestie określa właśnie regulamin sklepu. Jest to jedna z niewielu części sklepu internetowego, która musi być pisana w określony sposób, a za każde słowo właściciel sklepu bierze dużą odpowiedzialność. Regulamin sklepu zleć prawnikom z informaticaLegis.com, dzięki pomocy specjalistów, działających w zakresie prawa internetowego, będziesz mieć pewność, że jest on napisany zgodnie z prawem. Poniżej przedstawiamy przykłady klauzul niedozwolonych, które pod żadnym pozorem nie mogą znaleźć się w regulaminie sklepu internetowego.
Ograniczenie lub wyłączenie odpowiedzialności sprzedawcy
Jest kilka głównych kwestii, które często próbują obejść właściciele sklepów. Jednym z głównych sposobów, jakie stosują właściciele biznesów, są wszystkie zapisy w regulaminie, które mają wyłączyć odpowiedzialność sprzedawcy za towar czy opóźnienia w przesyłkach. Jeśli konkretny zapis w regulaminie za wszelkie opóźnienia czy brak doręczenia przesyłki będzie obciążał wyłącznie pocztę, czy firmę kurierską, całkowicie zdejmując odpowiedzialność ze sprzedawcy, jest to absolutnie niedozwolone. Innym sposobem na uniknięcie odpowiedzialności za produkt jest na przykład wymóg, aby zwrot towaru odbywał się tylko i wyłącznie w nienaruszonym opakowaniu.
Uzależnienie wykonania umowy od nawiązania innych zobowiązań
Istnieją także zapisy w regulaminie sklepu, które sprawiają, że klient może znaleźć się w sytuacji niemal bez wyjścia. Taką okolicznością jest na przykład zapis, w którym otrzymanie przez klienta usługi uzależnione jest od jego związania się z firmą za pomocą innego zobowiązania. Może to być naciskanie na zaznaczenie zgód marketingowych, ale często w grę wchodzą dużo poważniejsze kwestie, jak wymuszenie jakiegoś rodzaju stałego zobowiązania czy zakup innego produktu. Paradoksalnie, zdarza się to całkiem często.
Zabranie prawa do rozwiązania umowy
Każą umowę można rozwiązać – tak samo dzieje się w przypadku zakupu określonego towaru przez Internet. Niezależnie od wszystkiego, klient zawsze ma prawo do zwrotu towarów w określonym terminie – są to dwa tygodnie. Polityka zwrotów jest niezwykle ważna i nie może być pomijana na żadnym z etapów. Jeśli klient nie może zrezygnować z usługi, to znaczy na przykład wycofać się z danego zakupu lub dokonać zwrotu, jest to zapis sprzeczny z dobrem klienta, czyli niedozwolony.